منتديات شباب الياسمين
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتديات شباب الياسمين

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخول  

العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب

Admin
bakrbasha
men3em
amr abbas
dr fazlaka
9 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
dr fazlaka

العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Empty
مُساهمةموضوع: العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب   العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Emptyالسبت فبراير 10, 2007 4:15 am

خير الكلام ما بدء بالسلام و خير العمل ما اتم باتقان و خير الناس من نفع غيره بعلمه و خبرته و البشر خطائين و جل من لا يسهو ارجو منكم ان تتهاونوا مع اخطائي التي اتمنى ان تكون بسيطة
اصدقائي من منكم لا يحلم ان يعيش حبا حقيقي من منكم لا ير يد العيش مع انسان يقدره و يحبه دعونا اولا ان نمهد و نطر سؤال بسيط هل هناك شيئا يسمى حبا حقيقيا ؟ ان الاجابه على هذا السؤال تعتمد على تعريف الفرد لمصطلح الحب و مهما اختلفت الاراء سوف نصل الى نتيجة واحدة هي ان ليس هناك حبا حيقيا بالمنعى الحرفي للكلمة لذا قررت ان اترك مجال الحب الحقيقي لعشاق الرومانسية و غواة الاحلام والاماني في زمن يكاد يخلو من الاحلام السعيدة سوف اتطرأ الى العلاقة بين الشاب والفتاه في مفهومها التقليدي و النتائج التي يخرج بيها الشخص من علاقة بصرف النظر عن نجاحها او فشلها دعوني اسألكم كشباب ما مفهومك عن العلاقه التقليدية ...... هي العلاقه التي تبدأ بالاعجاب فالابنهار ثم ....... يحدث احد الامرين يااما ان تكمل بشكل طبيعي او الانفصال مع ترجيح كافة الانفصال كانت هذة مقدمة بسيطة عن العلاقه الان ما هي الاسألة التي تسألها الفتاه للشاب في بدايه العلاقه و كيف يتصرف الشاب اول سؤال ... اشمعنه انا ؟؟؟ هو سؤال صعب اذا كنت تغوي التسلية وقضاء الوقت و سؤال سهل اذا كنت مجدا في العلاقه و تكون اجابته عاديه يزيد فيها طابع الرومانسية والمنطق و التأثر بالافلام العربية القديمة وهي ...القلب لما بيعشق العقل عمره ما يقول ليه الواحد مننا لما بيختار انسانة ما بيدورش هو اختارها ليه و ما بيحاولش انه يقارنها بأي واحدة تانية لان القلب و العين هما السبب في الحب مش المقارنة و التفكير اشمعنة انتي ؟
الفتاه تحاول في البدايه الاتجبرك على ذكر اي شىء دون ارادتك حتى تصل في المرحلة التي تدخل في شؤنك الخاصة اي من الاسألة التي اقولها لاتناقشك هي فيها انما تريد ان تسمع ردك و تشاهد انفعالك لتقرر هل انت جد في العلاقه ام هي زي غيرها.... السؤال الثاني ... انت عرفت واحدة قبل كدة ... الاجابة من رأيي الشخصي الصراحة تفيد اكتر في السؤال ده لان لو كذبت و هي عرفت عن طريق الصدفة او سألت او لاحظت تغير في انفعالك و انت بتجواب اظن ده هيقلل من ثقتها فيك قول الحقيقة لو كان مفيش يبقى مفيش لو كانت واحدة تبقى واحدة بس ارجع واقول انا لا اكذب لكني اتجمل ... فاهمين طبعا يعني متقولش كنت اعرف قبلك 15 واحدة يبقى انت في نظرها هلاس و بتاع بنات و ملكش امان و حاول دايما لو قلت انك كنت تعرف واحدة و حصل انفصال انك توضحلها ليه حصل الانفصال و و الانفصال لما توضحه ياريت ميكنش من جهتك او بسبك ......السؤال الثالث....انا على فكرة حكيت لماما عنك ... اوعى مهما حصل انك تبان زعلان ولا اكن حاجة حصلت سواء كنت جد ولا بتهزر الموضوع عادي خالص و قولها ماما قالت ايها و ايه رأيها فيا و هي اكيد بنسبة 83% مقليتش لامهابس بتختبر رد فعللك و اوعى تتوه الموضوع وتغيره جاريها فيه و اديها الي هيا عاوزاه و هي قاصدة تشوفك هتتنرفز ولا لاء معناها انك عاوز تلعب معاها شوية بس مش اكتر......السؤال الرابع و ده بعد ما تتطور العلاقه شوية... اخرت مشينا مع بعض ايه.؟؟؟ الاجابة تختلف من شخص لاخر حسب درجة جدية الموضوع لو كنت بتهزر رد بسخرية و هزار و قول اكيد هنتعب من المشى و نعقد في مكان .. هي هتفهم الرسالة و لو كنت جد قول انا بحبك و عمري ما اتخلى عنك و بستنى اليوم الي يكمل فيه المشوار و تكوني من نصيبي او الرد العادي دي حاجة في علم الغيب مقدر اقول هي ايه بس انا نفسي ان احنا نكمل مع بعض بالاجابة دي انت محددتش انت عاوز ايه اسيبكم دلوقتي و نكمل الاسألة في الموضوع الجاي و احب اسمع ردودكم و مناقشتكم الجميلة و الهادفة ماشي يا منعم ؟؟؟ سلام
صديقكم

dr fazlaka or dr know
amr abbas

مُساهمةموضوع: رد: العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب   العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Emptyالسبت فبراير 10, 2007 4:38 am

بالنسبة لكلامك يا دكتور فذلكة انا شايفه منطقي و جميل و على فكرة انا معاك في و جهة النظر الاولي عن الحب الحقيقي و حبيبت فيك الواقعية و شكلك مجرب قبل كدة بس ياريت تعرفنا بنفسك اكتر و نعرف اسمك بالنسبة لااسألة هي فعلا منطقية و الاجابات منطقية جدا ولازم كل واحدة تسأل الاسألة دي و الجابه تختلف لانها بتحدد شخصية و غرض الانسان فعلا عندك حق
و عندك حق في موضوع منعم ياريت ترد بجد يا عبد المنعم و تناقش ماشي؟
انا في انتظار مقالك الجاي علشان الحوار يكمل
men3em

men3em

مُساهمةموضوع: رد: العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب   العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Emptyالسبت فبراير 10, 2007 5:31 am

والله كلام زى الفل ومنطقى

بس مش كنت تعرفنا الاول مين حضرتك يادكتور؟
اه بالحق نسيت
جواب اخرة مشينا مع بعض الاخير ده متهيالى ميمشيش اوى لانه برده يبين انك مش جاد فى العلاقه ولا قد المسؤليه
وياريت تكبرو الخط ياشباب انا مش عايز البس نضاره بدرى
بالمناسبه حضرتك اشمعنى اخترتنى انا دانا حتى اغلب واحد فى المنتدى ده
bakrbasha

مُساهمةموضوع: رد: العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب   العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Emptyالسبت فبراير 10, 2007 4:40 pm

والله كلام زى الفل يا أخ فزلكه

بس فى تعقيب صغير وحضرتك بتكتب فى السطر رقم 4

تانى كلمه هى نطرح مش نطر صح؟

شكرا مع تحيا ت دكتور المستقبل وحامى حمى شباب طب

الحالى ان شاء الله الدوك احمد ابو بكر باى بقى عشان مفيش وقت Cool
Admin
Admin
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب   العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Emptyالسبت فبراير 10, 2007 5:11 pm

والهي انت فظيع انت عظيييم جدا
انت عظيم خالص
https://shababelyasmen.niceboard.com
men3em

men3em

مُساهمةموضوع: رد: العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب   العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Emptyالسبت فبراير 10, 2007 5:48 pm

ايه ياعم متطلب منه يمضيلك على اوتو جراف وخلاص بقى
Admin
Admin
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب   العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Emptyالسبت فبراير 10, 2007 6:13 pm

وماله ياعم يمضيلي انت زعلان ليه ؟؟
https://shababelyasmen.niceboard.com
dr fazlaka

مُساهمةموضوع: رد: العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب   العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Emptyالسبت فبراير 10, 2007 7:22 pm

ازيكوا يا شباب عاملين ايه؟ انا متشكر اوي على الردود الكويسة دي و مبسوط جدا انكم مهتمين بالموضوع بس يا منعم انا مش قولتلك بلاش ردود تافهه مالا انت امضيله ما امضيش دي حاجة ترجعلي انا و على فكرة انا مش واخد منك موقف بس انا شايفك تافه
شكرا يا بكر على الافادة و اتمنى انك تكون واخد بالك من المضمون زي ما خدت بالك من الاخطاء الاملائية و شكرا ليك يا عمرو باشا على كلامك الجميل و بأذن الله هنكمل الموضوع ده في المقال الجاي
صديقكم dr fazlaka or dr know
Dr/nagy

مُساهمةموضوع: رد: العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب   العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Emptyالسبت فبراير 10, 2007 8:42 pm

لا بجد موضوعك مية مية وشديد اوي اوي اوي
وشكلك حبيب قديم
وعايزين بقيت الموضوع
men3em

men3em

مُساهمةموضوع: رد: العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب   العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Emptyالأحد فبراير 11, 2007 1:48 am

ايه ياعم انت داخل فيا شمال كده ليه ؟
سيادتك تعرفنى ولا حاجه
ياريت الاول تعرفنا بنفسك لاما والنبى متهزرش مكع حد متعرفوش اوك؟
dr fazlaka

مُساهمةموضوع: رد: العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب   العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Emptyالأحد فبراير 11, 2007 4:37 am

انا اسف يا اخ منعم بس على فكرة انا مكنتش بهزر اوي بس انا شايف كدة من ردردك على العموم دا لنفسي و انا اسف مرة تانية بس اظن انه ميهمكش انا مين بس يهمك انا هكتب ايه الناس مش بالاسامي الناس بشخصياتهم و ياريت تتعرف عليا اكتر من خلال مواضيعي
صديقك dr fazlaka or dr know
men3em

men3em

مُساهمةموضوع: رد: العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب   العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Emptyالأحد فبراير 11, 2007 5:21 am

خلاص مفيش اى مشكله اعتبر ان مفيش حاجه حصلت ومعلش لو كنت رضيت بعصبيه
وانا على فكره مردتش بهزار فى المره الاولى انا قولت اللى انا شايفه اما بقى الهزار فمعتقدش انه فيه مانع انى اهزر مع اصحاب ليا على المنتدى وانا فعلا ميهمنيش الاسم بس يهمنى اعرف حضرتك منين وفى كليه ايه وسنه كام وكده ده اساسى
كلنا عملنا كده فى بدايه العضويه وفيه منتدى كامل للموضوع ده فمتبخلش علينا بمعرف حضرتك
ومعلش مره تانيه عالعصبيه بس انا لما برد بهزار بيبقى احسن ماازعل حد بردى وده حصل فى بدايه المنتدى فانا بحاول اهدى الجو مش اكتر
mody

mody

مُساهمةموضوع: رد: العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب   العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Emptyالإثنين فبراير 12, 2007 12:19 am

صلوا على النبى يا جماعه..........انما بالنسبه للموضوع بقى يا دوك....أنا رأيى ان الصراحه دى لما تكون بتحبها بجد انما لو تسليه أو مش عايز تدوس يبقى قول اللى انت عايزه وعيش و عيشنا.
dr fazlaka

مُساهمةموضوع: رد: العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب   العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Emptyالإثنين فبراير 12, 2007 6:43 pm

انا متشكر جدا يا مودي على مشركتك معايا و انت كلامك اكيد صح بس انا موضحتش ده بالذات في السؤال ده لان دي حاجة بديهية لانك عاوز تقضي وقت و بالتالي العلاقة مزيفة و تقوم على الكذب فبراحتك يا معلم و دوس اما الاسألة التانية تلاقي انها ضرورية لاستمرار العلاقة ساء كانت صادقة او مزيفة
اما بالنسبة لمنعم تأكد تماما انا مزعلتش من عصبيتك و انا اسف مرة تانية لو انت كنت زعلت مني
صديقكم dr fazlaka or dr know
ahlawy for ever

مُساهمةموضوع: رد: العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب   العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Emptyالإثنين فبراير 12, 2007 10:18 pm

mawdoooo3 gayd ya dr.fazlaka
bas ya reeeeeeeeet matb2ash esm 3ala mosama
pt_hamada

pt_hamada

مُساهمةموضوع: رد: العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب   العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب Emptyالأحد مارس 11, 2007 1:24 pm

موضوع كويس اوى

انما فى سؤال محدش جاب سيرته

اهم سؤال

ترضى اختك تعمل كده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سؤال رخم اوى
http://hamadapt.multiply.com

العلاقة التقليدية و الاسئلة الي بيتعرضلها الشباب
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» ما سر العلاقة بين الموز والقرد!!!
» تدرج العلاقة بين الشاب و الفتاه
» الشباب المصرى حلو اهو
» قاموس مصطلحات الشباب 2007